lauantai 22. joulukuuta 2012

Host Family

Perjantaina mulle soitettiin kesken koulupäivän, että mulle on löytynyt host perhe. Olin niin onnellinen, ettei loppupäivän opiskelusta tullut enää oikeen mitään. Halusin vaan päästä kotiin tutustumaan paikkaan johon oon menossa. Tietenkin odottamisen tuskaa lisäsi viellä koulun jälkeen olevat joulujuhlan harjoitukset johon valui 3tuntia kallista aikaa. Lopulta kotiin selviydyttyä päädyin saman tien tutkimaan aluetta googlen street vieverillä.

Elikkä seuraavan vuoden asun Victorian osavaltiossa Port Campbell nimisessä pikku kylässä, jonka asukasluku on huikeat 600 ihmistä. Port Campbell on 3tunnin ajomatkan päässä Melbournesta lounaaseen. Lähin iso kaupunki on Warrnambool jonne on tunnin ajomatka. Port Campbell on tunnettu sen rannasta, josta mä lisään loppuun muutaman kuvan. Ja vaikka se on tosi pieni siellä on 10 hotellia. Mun host perheeseen kuuluu yksinhuoltaja isä, host sisko Steph joka on mua vuotta nuorempi ja jonka kanssa mä jaan huoneen, vuonna 2000 syntynyt sisko Briony, ja vuonna 2002 syntynyt veli. Mun nuorempi sisko ja veli asuu vuorotellen isällä ja äitillä, mutta Steph asuu koko ajan isällä, missä mäkin olen. Niitten äiti on joku eläinten hoitaja ja sillä on paljon eri eläimiä, kuten koalia, kilppareita, lehmiä, hevosia ja kenguruita ! :) Mun host isä on Sri Lankasta, joten sen takia me käydään joka 6. viikko Melbournessa tapaamassa sen Sri Lankalaisia sukulaisia, mikä on tosi upeeta, et pääsen niin usein sinne ! Steph ja Briony käy mun kanssa samassa koulussa. Se sijaitsee 40km päässä Port Campbellistä, joten mun pitää herätä joka aamu tosi aikasin, koska bussilla meno kestää aika kauan... Se koulu on yksityiskoulu, joten mulla tulee olemaan koulupuku ! Koulu johon meen on Coben Technical School, eli siis tekniikka ja matikka painotteinen... Enkä tiiä et miten tuun selviimään :D ! En jaksais enää oottaa, mut silti must tuntuu siltä et aika menee liian nopeesti enkä ehi tekee kaikkii asioit ennen lähtöö ! Oon puhunut facebookissa sen mun siskon kanssa ja se vaikuttaa tosi mukavalta ja uskon et mun vuodesta tulee ihan mahtava! Nyt pakko mennä nukkumaan, ja pari kuvaa viellä loppuun. :)





Port Campbellin ranta <3


-Ronja

lauantai 20. lokakuuta 2012

Lähtölaskenta

Tänään Helsingissä oli STS:n tammikuussa lähtevien vaihtareitten infotilaisuus. Käytiin kaikkia tärkeitä asiota läpi, mutta aika monet jutut oli silti aika itsestäänselviä, niinku että ei saa roikkuu siel koneel kaikkee aikaa tai et pitää tehdä kaikkee mihi saa vaan mahdollisuuden. Oon stressannu tota lähtöö jo vaikka kuinka kauan ja meinas kyllä kyyneleit tulla silmiin ku puhuttiin siitä lähöstä ja et mitä lentokentällä tapahtuu... MULLA ON NYT JO IKÄVÄ KAVEREITA JA PERHETTÄ !! Vaikka lähtö onkin vasta kolmen (!!) kuukauden päästä. Voin vaan kuvitella, kuinka paljon me itketään Linnean, Anniinan ja Ronjan kanssa siellä kentällä :D Tulee varmaan olemaan aika hauska näky...
      Meitä lähtee Ausseihin neljä ihmistä Suomesta ja lennetään 25. tammikuuta ensin Lontooseen ja siellä kokoontuu kaikki Euroopasta Ausseihin ja Uuteen-Seelantiin lähtevät vaihtarit ja mennään siitä kaikki samalla koneella Singaporeen, josta me sitten jatketaan Sidneyyn josta kaikki lähtee omiin suuntiinsa kohti isäntäperhettä. Ja toi lento Australiaan kestää ikuisuuden !! En pysty yksinkertaisesti vaan istumaan paikallani niin kauaa, koska Jenkkeihinkin lentäminen on tuskaa ja sinne lennetään vaan 10h. 
      Tuhlaan melkeen kaiken mun vapaa-ajan nykyään siihen, kun mietin et mitä otan sinne mukaan, minkä laisia ne ihmiset on ja eniten varmaan, että minkä lainen se mun host family tulee olemaan. Se voi olla ihan minkä lainen vaan ! Lapsiperhe, nuori pariskunta, vanha pariskunta, yksinhuoltaja, sateenkaariperhe, tai ihan mikä tahansa ! Tietty mulla on jotain fantasioit siitä, mimmonen se mun perhe vois olla, mut en uskalla unelmoida mitään kauheesti, etten tuu pettymään. Oli se perhe minkä lainen tahansa, toivon että ne esittelis paljon mulle sitä kulttuuria ja kaikkia paikkoja. Haluisin kanssa aloittaa jonkun uuden harrastuksen. Tuolla oli kertomassa yks tyttö sen Aussien vaihdosta ja se sanos että se oli jossain yksityiskoulussa, missä niille oli määritelty ihan tasan tarkkaan, että ne ei saa käyttää meikkiä ja hiusten piti olla aina ponnarilla ja hiuksissa piti olla jonkun tietyn värinen rusetti jne. Ja sit niitten piti käyttää koulupukuu, niinku lähes kaikissa Australian kouluissa. Toivottavasti mä en joudu mihinkään tommoseen, koska en pystyis olemaan ilman meikkiä, enkä saatikaan pitää hiuksii joka päivä kiinni (oon ehkä vähän pinnallinen...) :D
       Oon ettiny kaikkenlaista tietoo Ausseist ja laitan tähä jotai kivoi kuvii. Mä lähen nyt jännittäämään perhevalintaa ja kirjottelen sit taas ku tulee jotain uutta.






-Ronja